Eenvoudig Communiceren

Zo'n 1,5 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met lezen en schrijven. En steeds meer jongeren kampen met een leesachterstand. Eenvoudig Communiceren maakt informatie voor hen toegankelijk.

 
 
 
  Algemene informatie


Begrijpelijk nieuws en heldere achtergronden
De kranten van uitgeverij Eenvoudig Communiceren zijn bestemd voor mensen die technisch wel kunnen lezen, maar moeite hebben met het begrijpen van teksten. Onze kranten kenmerken zich dan ook door eenvoudige, duidelijke taal en een heldere, overzichtelijke opmaak. Zo staan er veel foto’s en illustraties in de kranten en wordt er een duidelijk lettertype gebruikt. Ook staat er niet te veel tekst op één pagina.

Actueel
De kranten komen elke maand uit. Ze behandelen naast actuele onderwerpen ook onderwerpen als gezondheid, vrije tijd en sport. De kranten vergroten zo de maatschappelijke betrokkenheid van de lezers.

Bij de Start!-krant en de PrO-krant verschijnt elke maand een gratis lesbrief. Daarom zijn deze kranten ook zeer bruikbaar als lesmateriaal.

Inhoud
De drie kranten hebben verschillende doelgroepen, maar hebben wel ongeveer dezelfde inhoud. Ze bestaan allemaal uit 12 pagina’s. Elke krant bevat altijd deze pagina’s:

-Het belangrijkste nieuws (voorpagina).
-Nieuws uit de wereld.
-Nieuws uit Nederland.
-Sport.
-Gezondheid.
-Vrije tijd (films, muziek, televisie).
-Het Gesprek (interview met een bekende Nederlander).
-Wist je dat (leuke, grappige (nieuws)feiten).

De pagina’s zien er in alle kranten hetzelfde uit. Alleen de nieuwspagina’s wijken soms af met een artikel specifiek gericht op de doelgroep.

Verder staan in de PrO-krant, Okee-krant en Start!-krant op de doelgroep gerichte artikelen: 

PrO-krant:
-Aan het Werk (over stages).
-Op School (een leuke gebeurtenis op een praktijkschool ergens in Nederland).
-Aan het Woord (een interview met zes leerlingen).

Okee-krant
-Aan het Woord (een interview met iemand met een beperking en met twee vaste Okee-panelleden).
-Contactadvertenties.

Start!-krant:    
-Kunst & Cultuur.
-Natuur& Wetenschap.
-Achtergrond (bij het nieuws).

Voor meer informatie over de kranten kunt u hieronder klikken:

PrO-krant

Okee-krant

Start!-krant

   

picture this




Nieuw! Picture this
Een flitsende jongerenserie met heel veel beeld en heel weinig tekst. Zo zet u jongeren aan tot lezen. ... verder 
 
Ga naar de site van Communicatie & Advies