Eenvoudig Communiceren

Zo'n 1,5 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met lezen en schrijven. En steeds meer jongeren kampen met een leesachterstand. Eenvoudig Communiceren maakt informatie voor hen toegankelijk.

 
 
   |   | 
 
  Nieuwsoverzicht
[9 september 2010]  Extra begrijpelijk nieuws in 5 landelijke dagbladen
[31 augustus 2010]  Misdaadschrijver Appie Baantjer overleden
[26 augustus 2010]  Leuke nazomer-aanbieding
[15 juli 2010]  Unieke 10 voor Taal-editie rond eenvoudig Baantjer-boek
[6 juli 2010]  Vakantie-aanbieding juli
 

Redster dagboek Anne Frank overleden

Datum:  12 januari 2010
Bron: Eenvoudig Communiceren

Op 11 januari overleed Miep Gies. Deze vrouw heeft het wereldberoemde dagboek van Anne Frank uit handen van de Duitsers gehouden. Miep Gies zou volgende maand 101 jaar geworden zijn.

Miep Gies was vanaf 1933 de secretaresse van Otto Frank, de vader van Anne. In het voorjaar van 1942 vroeg hij haar om hem en zijn gezin te helpen bij het onderduiken voor de nazi's. Ruim twee jaar lang voorzag Gies, samen met andere helpers, de onderduikers van eten en drinken.

Toen Anne en de andere onderduikers in augustus 1944 werden gearresteerd, bracht Gies de dagboekaantekeningen van Anne in veiligheid. Otto Frank was de enige van het gezin die de concentratiekampen heeft overleefd. Bij zijn terugkeer kreeg hij van Miep Gies het dagboek van zijn dochter. Het werd gepubliceerd en vertaald in meer dan 50 talen. Wereldwijd werden meer dan 20 miljoen exemplaren van het boek verkocht.

Miep Gies ontving meerdere onderscheidingen. In 1995 werd zij Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ze is uiteraard ook een van de sleutelfiguren in ons boek Anne Frank, haat leven. Dit boek vertelt in eenvoudig Nederlands over het leven van Anne Frank. Hieronder een kort fragment:

Als de onderduikers weg zijn, gaan Miep en Bep het achterhuis in.
De Duitsers hebben het hele huis overhoop gehaald, op zoek naar geld en sieraden.
Op de grond zien zij Annes dagboek liggen.
Ze pakken de schriftjes en de losse blaadjes op.
Miep stopt ze in een la van haar bureau.
Een paar dagen later wordt het achterhuis leeg gehaald.
De spullen van gearresteerde Joden gaan allemaal naar Duitsland.

Klik hier om Anne Frank, haar leven te bestellen in onze webwinkel.


picture this




Nieuw! Picture this
Een flitsende jongerenserie met heel veel beeld en heel weinig tekst. Zo zet u jongeren aan tot lezen. ... verder 
 
Ga naar de site van Communicatie & Advies