| |
| |
Richtlijnen
Richtlijnen tekst Hieronder staan enkele richtlijnen voor eenvoudig te lezen teksten.
- Houd de zinnen kort. Een gemiddelde zinslengte van 15 woorden is belangrijk.
- Gebruik actieve werkwoorden. Bijvoorbeeld: Jan brengt het cadeau naar oma. In plaats van: Het cadeau wordt door Jan gebracht naar oma.
- Spreek de lezer zoveel mogelijk rechtstreeks aan. Gebruik woorden als ‘jij’, ‘wij’ en ‘u’. Bijvoorbeeld: Wilt u dit formulier inleveren? In plaats van: Klanten moeten dit formulier inleveren.
- Vermijd nominalisaties. Een nominalisatie is een zelfstandig naamwoord afgeleid van een werkwoord. Bijvoorbeeld: mislukken - mislukking of leveren – levering. Een tekst met veel nominalisaties wordt abstract. Gebruik daarom bijvoorbeeld: het project is mislukt. In plaats van: de mislukking van het project.
- Zorg ervoor dat de tekst de informatie stapsgewijs aanbiedt. Maak bijvoorbeeld geen grote sprongen in de tijd.
- Gebruik geen beeldspraak, metaforen, gezegdes of woordgrappen. Die kunnen door de lezer verkeerd geïnterpreteerd worden.
Richtlijnen lay-out Hieronder staan nog enkele richtlijnen voor de lay-out.
- Het lettertype moet groot genoeg zijn (ongeveer 12 punten) en duidelijk leesbaar.
- Als op een woord de nadruk gelegd moet worden, zet dit dan vet en niet schuingedrukt of in hoofdletters. Een vetgedrukt woord valt meteen op in de tekst.
- De regellengte moet niet te lang zijn. Ook moet er voldoende regelafstand zijn.
- Plaats niet teveel tekst op een pagina en wissel tekst en beeld af.
- Zorg ervoor dat het beeld de tekst ondersteunt. Foto’s moeten duidelijk, eenduidig en functioneel zijn.
- Zorg voor voldoende ‘wit’ op een pagina. Zo wordt rust gecreëerd. Een overvolle pagina schrikt lezers af.
|
|
Mooi meisje
Mooi meisje is een boek uit de Reality Reeks. Deze reeks is bedoeld voor jongeren die moeite hebben met lezen. verder  |
|